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『요한일서』는 성경의 한 책으로, 예수 그리스도의 제자 중 하나였던 요한이 쓴 글로, 총 다섯 장으로 이루어져 있습니다. 이 책에서는 그리스도인으로 살아가는 방법과 하나님의 사랑, 진리에 대한 내용 등이 담겨 있으며, 믿음과 사랑, 진리가 인생의 가치와 중요성을 결정하는 것으로 그 목적이 귀결됩니다. 이 책은 주로 영적인 삶에 대한 내용을 담고 있어, 복잡하고 장황한 지적인 논설보다 간결하면서도 명료한 표현으로 삶의 방향성에서 도움을 주는 좋은 성경이라고 할 수 있습니다.
요한일서 소개
요한계시록은 저자의 이름이 본문에 전혀 등장하지 않고, 사도 요한이 편지 앞에 전통적으로 거룩했던 예수님(일요일 1:1-2)을 경험했다고 기록한 것으로 보고 있습니다. 편지의 권위와 첫 번째 아버지들의 기록을 보면 저자가 사도 요한이라는 데 큰 이견이 없습니다. 서신을 서신이라고 하는데, 다른 신약성서 서신과는 달리 서신의 형태를 취하지 않는 것이 특징입니다. 또한 편지를 보낸 구체적인 장소나 물건도 없습니다. 분명한 것은 당시 서서히 영향력을 키워가던 독특한 이단에 직면한 기독교인들에게 쓴 글이라는 점입니다. 이러한 이단들은 '적그리스도'(2:18-26)라고 불렸고, '정신은 거룩하고 육체는 악하다'는 단순화된 이원론으로 성체에 대한 잘못된 교리를 가르치는 초기의 거노시즘입니다. 우리가 '초기 영토주의'라고 말하는 이유는 집필 당시에는 체계적인 상태가 아니었기 때문입니다. 2세기 중반이 되어서야 그들은 완전한 체계를 갖추게 됩니다. 저자가 그들의 영향력 속에서 내세운 영적 싸움의 전략적 특성은 매우 목가적이고 전투적입니다. 편지를 받는 사람을 '내 아이들'(일요일 2:1), '내가 사랑하는 사람들'(일요일 2:7)이라고 부르며 '내가 너에게 이런 글을 썼다'(2:26), '누구도 너를 유혹하지 못하게 하라'(3:7)고 분명히 당부하고 있습니다.
사도 요한은 이단들의 문제점을 세 가지의 초점으로 열거하면서 세 가지 테스트를 통해 이단인지 아닌지 여부를 결정하라고 말합니다. 첫째는 이단들의 신학적인 문제입니다. 그리스도가 육체로 오신 것을 부정하는 자들은 이단입니다. 그들은 거룩한 영이 더러운 육으로 올 수 없다고 주장하며 그리스도의 성육신을 부인하는 자들입니다. 둘째는 도덕적 영역에서 의로운 행동이 사라진 불순종적인 삶의 모습을 지적하는 점입니다. 자신들은 ‘특별한 지식(Gnosis)’을 지녔다고 주장하며 자신들 가운데 있는 죄성자체를 부정하는 자들은 이단입니다. 셋째는 사회적 영역에서의 문제점을 지적합니다. 그들에게는 형제를 사랑하는 모습이 결여되어 있습니다. 그러기에 요한일서는 유독 형제사랑을 강조합니다.
요한일서의 역사적 배경을 다루기란 쉽지 않습니다. 다른 서신에 비해 역사적 상황과 연결할 수 있을 만한 정보가 극히 미미하기 때문입니다. 하지만 내용을 살펴볼 때 세린투스와 그의 가르침인 세린투스주의(Cerinthianism)와 연결해 볼 수 있습니다. 세린투스는 사도요한이 마지막 시간을 보낸 곳인 에베소 사람이었고, 그의 가르침이 요한일서에서 묘사한 이단의 가르침과 매우 유사하다는 사실 때문입니다.
세린투스파와 그의 가르침에 관해서는 교부 이레니우스를 통해 전해지는데, 이레니우스는 사도요한의 제자로 알려져 있으며 에베소에서 활동했습니다. 그 당시 에베소에는 세린투스의 영향력이 대단했다고 하는데, 이레니우스와 세린투스 사이의 다음의 일화가 그의 영향력을 간접적으로 보여줍니다. 어느 날 이레니우스가 목욕탕에 들어가다가 세린투스가 그곳에 있다는 말을 듣고 “이곳을 빨리 피하자. 이곳에 진리의 원수인 세린투스가 있으니 지붕이 무너질지 모른다”고 말했다고 전해지고 있습니다.
무엇보다 세린투스는 예수님의 동정녀 탄생 사실을 부인했습니다. 그는 예수가 다른 인간과 똑같은 존재로 세상에 태어났으며 차이점이 있다면 다른 사람보다 더 의롭고, 신중했고 지혜로웠다는 것이라고 주장했습니다. 그는 예수님 세례 시에 ‘그리스도’가 비둘기의 모습으로 임하였으며, 그 후 예수를 통해 하나님 아버지에 대해서 선포했고, 기적을 행했다고 주장했습니다. 그러다가 예수님이 십자가에서 죽임을 당하시기 직전에 ‘그리스도’는 예수님을 떠나 버렸고 그래서 결국 예수 혼자 십자가에서 죽었다고 주장했습니다. 한 마디로 그리스도와 예수를 분리하여 설명하고 있는 것입니다. 그는 그리스도는 영이기 때문에 고통을 받을 수 없다는 논리로, 예수의 모든 고난에 그리스도가 동참하지 않았다는 이단적 주장을 펼쳤던 사람입니다.
예수 그리스도가 ‘물과 피로 임하셨다’는 요한일서 5장 6절의 말씀은 바로 이런 배경에서 이해될 수 있습니다. 이 구절의 가장 자연스러운 해석은 예수님이신 동시에 그리스도이신 한 분의 모습으로 ‘세례’와 ‘수난’의 죽음을 받으셨다고 이해하는 것입니다. 초기 영지주의라는 이원론적인 주장을 폈던 이단을 염두에 두고 요한일서를 읽으면 많은 도움이 될 것입니다. 또한 형제사랑을 강조하며 “사랑하지 아니하는 자는 하나님을 알지 못하나니 이는 하나님은 사랑이심이라”라는 유명한 말씀도 우리에게 울림과 도전을 줄 것입니다.
1 John Introduction
Revelation believes that the author's name does not appear in the text at all, and that John the Apostle recorded before the letter that he experienced Jesus (Sunday 1:1-2), who was traditionally holy. Looking at the authority of the letter and the records of the first fathers, there is no big disagreement that the author is John the Apostle. Correspondence is called correspondence, and unlike other New Testament correspondence, it is characterized by not taking the form of correspondence. Also, there is no specific place or object where the letter was sent. What is clear is that it was written to Christians who faced a unique heresy that was slowly growing in influence at the time. These heresies were called the 'Anti-Christ' (2:18-26), and are early guerillas who teach false doctrines about the Eucharist with the simplified dualism of 'the mind is holy and the body is evil'. The reason why we say early territorialism is because it wasn't systematic at the time of writing. It's not until the middle of the second century that they have a complete system. The strategic nature of the spiritual struggle that the author put forward in their influence is very idyllic and combative. The recipients of the letter are called "my children" (Sunday 2:1) and "the people I love" (Sunday 2:7) and are clearly asking for "I wrote this to you" (2:26) and "Don't let anyone seduce you" (3:7).
John the Apostle lists the problems of heresies in three focus and tells us to decide whether they are heresies or not through three tests. The first is theological problem of heresies. Those who deny that Christ has come to the body are heretics. They are those who deny the Holy Spirit's sexual flesh, claiming that the Holy Spirit cannot come to the filthy flesh. The second point is to point out an indomitable life in which righteous behavior has disappeared in the moral realm. Those who claim to have "Gnosis" and deny the sin itself among them are heretics. Third, it points out problems in the social sphere. They lack the image of loving their brothers. Therefore, John Il-seo emphasizes brotherly love.
It's not easy to deal with the historical background of the Book of John. This is because compared to other correspondence, there is very little information that can be connected to historical situations. But when you look at the content, you can connect it with Serinthus and his teachings, Cerinthianism. Serinthus was an Evesoite, where the apostle John spent his last hours, and because of the fact that his teachings are very similar to those of Ethan described in the Book of John.
Serinthus and his teachings are passed down through Father Irenius, who is known as the disciple of John the Apostle and was active in Ephesus. It's said that Serinthus had a great influence in Ephesus at the time, and the following anecdote between Irenius and Serinthus indirectly shows his influence. One day, Irenius entered the bath and heard that Serinthus was there, and said, "Let's avoid this place quickly. It is said that the roof may collapse because Serinthus, the enemy of truth, is here."
Above all, Serinthus denied the birth of Jesus' virgin. He argued that Jesus was born into the world just like any other human being, and that the difference was that he was more righteous, prudent, and wise than others. He claimed that during Jesus' baptism, "Christ" came in the form of a pigeon, and then through Jesus, he proclaimed about the Father of God, and performed miracles. Then just before Jesus was killed on the cross, Christ left Jesus and eventually claimed that Jesus alone died on the cross. In a word, it explains Christ and Jesus separately. He is the one who made the heretical argument that Christ did not participate in all of Jesus' hardships, with the logic that Christ cannot suffer because he is a spirit.
The words of John 5:6 that Jesus Christ was 'in the face of water and blood' can be understood in this very background. The most natural interpretation of this passage is to understand that you have been killed by baptism and suffering in the form of a man who is both Jesus and Christ. It would be very helpful to read the Book of John with Ethan in mind, who made the dualistic argument of early territorialism. In addition, emphasizing brotherly love, the famous saying, "Those who do not love know God, and this is God because he is love" will also give us resonance and challenge.
요한일서 바로가기 목록
장 수 | 바로가기 | 내 용 |
1장 | 요한일서 1장 바로가기 》 | 생명의 말씀, 하나님은 빛이시다 NIV, 해설 |
2장 | 요한일서 2장 바로가기 》 | 대언자이신 예수 그리스도, 옛 계명과 새 계명NIV, 해설 |
3장 | 요한일서 3장 바로가기 》 | 행함과 진실함으로 사랑하자, NIV, 해설 |
4장 | 요한일서 4장 바로가기 》 | 하나님의 영과 적그리스도의 영, NIV, 해설 |
5장 | 요한일서 5장 바로가기 》 | 세상을 이기는 믿음, NIV, 해설 |