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『베드로후서』는 성경의 한 책으로, 예수 그리스도의 사도 중 하나였던 베드로가 쓴 글입니다. 전반적으로 이 책은 진리를 중시하고, 거짓 교훈과 유혹에 대한 경고를 통해 새로운 삶의 시작과 이를 지켜나가는 방법을 설명합니다. 성경에서 말씀시는 하나님의 사랑과 은혜를 강조하면서, 따라오면서 삶의 방향성을 찾아가는 그리스도인의 모습을 그리고 있습니다. 이 책은 특히 그리스도인들에게 평화와 희열, 변화와 성장의 가능성을 제시하는데 큰 역할을 하고 있습니다.
베드로후서 바로가기 목록
장 수 | 바로가기 | 내 용 |
1장 | 베드로후서 1장 바로가기 》 | 부르심과 택하심, NIV, 해설 |
2장 | 베드로후서 2장 바로가기 》 | 거짓 선지자들과 거짓 선생들, NIV, 해설 |
3장 | 베드로후서 3장 바로가기 》 | 하나님의 날, NIV, 해설 |
베드로후서 소개
베드로후서의 주제는 ‘종말이 다가옴에 따라 어려움에 처하게 된 믿는 자들의 신실한 삶’이라 할 수 있습니다. 한 가지 분명한 사실은 이 서신을 쓸 때 서신의 수신자들은 ‘거짓 선지자들‘의 이단적 가르침으로 인해 긴박한 위험에 처해 있었으며(2:1-3), 베드로가 자신의 생명이 얼마 남지 않았다는 것을 잘 알고 있었다는 것입니다(1:14 “… 나의 장막을 벗어날 것이 임박한 줄을 앎이라”). 그가 순교한 시기는 일반적으로 주후 68년경으로 알려져 있습니다. 3장 15-16절(“… 우리가 사랑하는 형제 바울도 그 받은 지혜대로 너희에게 이같이 썼고 또 그 모든 편지에도 이런 일에 관하여 말하였으되…”)에서 이미 다수의 바울 서신이 발행된듯한 표현을 쓰고 있음을 염두에 둔다면, 베드로는 후서를 자신이 죽기 전 60년대 어느 시점에 전서와 같은 장소인 로마에서 썼을 가능성이 높습니다. 이 서신을 ‘둘째 편지’(3:1)라고 부르는 것을 볼 때 후서의 수신자는 전서의 수신자와 동일한 그리스도인 그룹이라고 보아야 합니다.
베르도후서에서는 베드로전서와 달리 환란과 핍박보다 이단으로 인한 가르침의 위험성이 더 큰 이슈였습니다. 베드로는 이러한 어려움에 처한 이들을 향하여 믿음에 대한 근거를 다시 기억나게 하며(1:12-13), 자신이 이 세상을 떠난 후에도 변함없이 이러한 사실을 기억하게 하기 위해 이 서신을 썼습니다(1:15). 이들을 유혹하고 있는 이단들은 골로새서에서도 보았듯 초기 영지주의적 요소를 담고 있었습니다. 그들 중에 어떤 이들은 육체는 어차피 더러운 것이기에 일종의 도덕무용론을 주장했습니다. 이들의 영향력 하에 교인들 중 거룩하지 못한 옛 모습으로 다시 돌아가는 이들이 생기기 시작했으며, 즉각적인 심판이 없으므로 하나님께서 이런 삶을 인정하신다는 가르침이 돌아다녔습니다. 베드로는 하나님께서 즉각적 심판을 하시지 않는 이유는 오히려 하나님의 긍휼의 증거이며 강림이 늦춰진 것은 모든 이들이 회개하는 시간을 주고자 함이라고 가르칩니다(3:9).
베드로는 첫 번째 서신과 유사하게 인내심을 가지고 하나님을 고대하며 기다리라고 조언합니다. 인용하는 모든 구약의 구절들은 하나님을 향한 그들의 소망과 신뢰의 근거로 제시하고 있습니다. 하나님께서 정하신 시간이 있다는 것을 분명히 믿으라고 말합니다. 그분의 재림이 확실히 있기에 백성들은 그것을 준비해야 한다고 강조합니다. 베드로후서는 예수 그리스도의 고난에 초점을 맞추고 있는 전서와 달리 변화산에서 있었던 예수님의 경험에 특별한 관심을 부각시킵니다(1:17-18). 존귀와 영광 중에 다시 오실 예수 그리스도의 재림이 중요한 주제였기 때문일 것입니다.
또 다른 특징으로는 유다서 4-18절의 내용 대부분이 베드로후서에도 담겨 있다는 점을 들 수 있습니다. 둘 중에 어느 서신이 먼저 쓰여졌다거나 배후에 공통된 출처의 자료가 있다는 등 학자들이 다양한 주장을 하지만 어느 것이 맞는다고 확실히 결론 내리기는 힘듭니다. 오히려 단순히 수신자들이 처한 상황이 유사하기에 같은 내용이 담겼을 것이라고 보는 것이 좋을 듯합니다.
2 Peter Introduction
The theme of Peter's book is "the faithful life of the believers who are in trouble as the end approaches." One obvious fact is that when writing this letter, the recipients of the letter were in imminent danger due to the heretical teachings of the 'false prophets' (2:1-3), and that Peter was well aware that his life was numbered (1:14 "…)… I know that I'm about to get out of my tent". The time of his martyrdom is generally known as around 68 AD. CHAPTER 3: SECTIONS 15-16("…)… Paul, our beloved brother, wrote to you according to the wisdom he received, and in all his letters he said about this…Keeping in mind that "() already uses an expression that seems to have been issued by a number of Paul's letters, Peter is likely to have written his posthumous book at some point in the 60s before his death in Rome, the same place as the old book. Given that this letter is called the Second Letter (3:1), the recipients of the latter should be considered to be the same group of Christians as the recipients of the previous letter.
Unlike Peter's book, the risk of teaching due to heresy was a greater issue in Verdohusu than in confusion and persecution. Peter wrote this letter to remind those in need of these reasons for faith again (1:12-13), and to remind them of these facts as ever after his death (1:15). The heresies that are enticing them, as we've seen in the Golosae Book, contained an element of early Britishism. Some of them argued for a kind of moral impermanence because the body is dirty anyway. Under their influence, some of the members of the church began to return to their unholy old self, and there was a teaching that God recognized this life because there was no immediate judgment. Peter teaches that the reason why God does not judge immediately is rather proof of God's compassion, and that the delay in the descent is to give everyone time to repent (3:9).
Peter advises you to wait patiently, looking forward to God, similar to the first letter. All of the Old Testament verses cited are presented as grounds for their wishes and trust in God. I tell you to believe clearly that there is a time set by God. He emphasizes that the people should prepare for his return. The Book of Peter highlights a particular interest in Jesus' experience on Mount Byun, unlike the previous book, which focuses on the suffering of Jesus Christ (1:17-18). It may be because the resurrection of Jesus Christ, who will come again between honor and glory, was an important topic.
Another characteristic is that most of the content of Judas 4-18 is also contained in the Book of Peter. Scholars make various claims, such as which letter was written first or that there is data from a common source behind it, but it is difficult to conclude that which is correct. Rather, it would be better to assume that the same content would have been contained simply because the recipient was in a similar situation.