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바벨탑 사건을 기록하고 있으며, 인류가 교만과 독립의 야망을 가지고 어떠한 일을 추진했을 때 그 결과로서 하나님의 훈계가 있었음을 보여줍니다. 인간의 오만과 언어의 다양성 기원에 대한 중요한 성경 단락으로 여겨집니다.
창세기 11장 : 바벨
- 온 땅의 언어가 하나요 말이 하나였더라
- 이에 그들이 동방으로 옮기다가 시날 평지를 만나 거기 거류하며
- 서로 말하되 자, 벽돌을 만들어 견고히 굽자 하고 이에 벽돌로 돌을 대신하며 역청으로 진흙을 대신하고
- 또 말하되 자, 성읍과 탑을 건설하여 그 탑 꼭대기를 하늘에 닿게 하여 우리 이름을 내고 온 지면에 흩어짐을 면하자 하였더니
- 여호와께서 사람들이 건설하는 그 성읍과 탑을 보려고 내려오셨더라
- 여호와께서 이르시되 이 무리가 한 족속이요 언어도 하나이므로 이같이 시작하였으니 이 후로는 그 하고자 하는 일을 막을 수 없으리로다
- 자, 우리가 내려가서 거기서 그들의 언어를 혼잡하게 하여 그들이 서로 알아듣지 못하게 하자 하시고
- 여호와께서 거기서 그들을 온 지면에 흩으셨으므로 그들이 그 도시를 건설하기를 그쳤더라
- 그러므로 그 이름을 바벨이라 하니 이는 여호와께서 거기서 온 땅의 언어를 혼잡하게 하셨음이니라 여호와께서 거기서 그들을 온 지면에 흩으셨더라
- 셈의 족보는 이러하니라 셈은 백 세 곧 홍수 후 이 년에 아르박삿을 낳았고
- 아르박삿을 낳은 후에 오백 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 아르박삿은 삼십오 세에 셀라를 낳았고
- 셀라를 낳은 후에 사백삼 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 셀라는 삼십 세에 에벨을 낳았고
- 에벨을 낳은 후에 사백삼 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 에벨은 삼십사 세에 벨렉을 낳았고
- 벨렉을 낳은 후에 사백삼십 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 벨렉은 삼십 세에 르우를 낳았고
- 르우를 낳은 후에 이백구 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 르우는 삼십이 세에 스룩을 낳았고
- 스룩을 낳은 후에 이백칠 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 스룩은 삼십 세에 나홀을 낳았고
- 나홀을 낳은 후에 이백 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 나홀은 이십구 세에 데라를 낳았고
- 데라를 낳은 후에 백십구 년을 지내며 자녀를 낳았으며
- 데라는 칠십 세에 아브람과 나홀과 하란을 낳았더라
- 데라의 족보는 이러하니라 데라는 아브람과 나홀과 하란을 낳고 하란은 롯을 낳았으며
- 하란은 그 아비 데라보다 먼저 고향 갈대아인의 우르에서 죽었더라
- 아브람과 나홀이 장가 들었으니 아브람의 아내의 이름은 사래며 나홀의 아내의 이름은 밀가니 하란의 딸이요 하란은 밀가의 아버지이며 또 이스가의 아버지더라
- 사래는 임신하지 못하므로 자식이 없었더라
- 데라가 그 아들 아브람과 하란의 아들인 그의 손자 롯과 그의 며느리 아브람의 아내 사래를 데리고 갈대아인의 우르를 떠나 가나안 땅으로 가고자 하더니 하란에 이르러 거기 거류하였으며
- 데라는 나이가 이백오 세가 되어 하란에서 죽었더라
Genesis 11
- Now the whole world had one language and a common speech.
- As men moved eastward, they found a plain in Shinar and settled there.
- They said to each other, "Come, let's make bricks and bake them thoroughly." They used brick instead of stone, and tar for mortar.
- Then they said, "Come, let us build ourselves a city, with a tower that reaches to the heavens, so that we may make a name for ourselves and not be scattered over the face of the whole earth."
- But the LORD came down to see the city and the tower that the men were building.
- The LORD said, "If as one people speaking the same language they have begun to do this, then nothing they plan to do will be impossible for them.
- Come, let us go down and confuse their language so they will not understand each other."
- So the LORD scattered them from there over all the earth, and they stopped building the city.
- That is why it was called Babel --because there the LORD confused the language of the whole world. From there the LORD scattered them over the face of the whole earth.
- This is the account of Shem. Two years after the flood, when Shem was 100 years old, he became the father of Arphaxad.
- And after he became the father of Arphaxad, Shem lived 500 years and had other sons and daughters.
- When Arphaxad had lived 35 years, he became the father of Shelah.
- And after he became the father of Shelah, Arphaxad lived 403 years and had other sons and daughters.
- When Shelah had lived 30 years, he became the father of Eber.
- And after he became the father of Eber, Shelah lived 403 years and had other sons and daughters.
- When Eber had lived 34 years, he became the father of Peleg.
- And after he became the father of Peleg, Eber lived 430 years and had other sons and daughters.
- When Peleg had lived 30 years, he became the father of Reu.
- And after he became the father of Reu, Peleg lived 209 years and had other sons and daughters.
- When Reu had lived 32 years, he became the father of Serug.
- And after he became the father of Serug, Reu lived 207 years and had other sons and daughters.
- When Serug had lived 30 years, he became the father of Nahor.
- And after he became the father of Nahor, Serug lived 200 years and had other sons and daughters.
- When Nahor had lived 29 years, he became the father of Terah.
- And after he became the father of Terah, Nahor lived 119 years and had other sons and daughters.
- After Terah had lived 70 years, he became the father of Abram, Nahor and Haran.
- This is the account of Terah. Terah became the father of Abram, Nahor and Haran. And Haran became the father of Lot.
- While his father Terah was still alive, Haran died in Ur of the Chaldeans, in the land of his birth.
- Abram and Nahor both married. The name of Abram's wife was Sarai, and the name of Nahor's wife was Milcah; she was the daughter of Haran, the father of both Milcah and Iscah.
- Now Sarai was barren; she had no children.
- Terah took his son Abram, his grandson Lot son of Haran, and his daughter-in-law Sarai, the wife of his son Abram, and together they set out from Ur of the Chaldeans to go to Canaan. But when they came to Haran, they settled there.
- Terah lived 205 years, and he died in Haran.
11장 해설과 묵상
인류의 단일성과 교만
언어의 통일: 창세기 11장 초반에는 모든 인류가 한 언어와 말을 사용했다고 기록하고 있어, 인류가 단일한 문화적, 언어적 배경을 공유하고 있었음을 나타냅니다. 바벨탑 건설: 인류는 자신들의 이름을 높이고 온 세상에 흩어짐을 막기 위해 하늘에 닿는 탑을 건설하기로 결정합니다. 이는 인간이 자신들의 능력을 과시하고자 하는 교만의 행동입니다.
하나님의 개입과 언어의 분산
하나님의 관찰: 하나님은 인간이 이룬 일을 보시고, 그들이 하나의 언어를 사용하여 할 수 있는 일에 한계가 없다고 말씀하십니다. 인간의 오만을 관찰하신 후, 하나님은 인간의 계획에 개입하기로 결정하십니다. 언어 혼란과 흩어짐: 하나님은 인간이 이해할 수 없는 다른 언어로 말하게 하셔서 서로 의사소통이 불가능하게 만듭니다. 결과적으로 바벨탑 건설은 중단되고 사람들은 지구 곳곳으로 흩어져 서로 다른 언어와 문화를 형성하게 됩니다.
하나님의 주권과 인간의 한계
인간의 계획과 하나님의 의지: 바벨탑 사건은 인간의 계획이 하나님의 권능 앞에서 어떻게 무의미해질 수 있는지를 보여줍니다. 이야기에서 인간은 스스로의 힘으로 포부를 달성하려 하지만, 하나님은 이를 뒤바꾸시며 자신의 주권을 확립하십니다. 인간의 노력과 신의 교훈: 이 이야기는 또한 인간의 교만과 혼돈을 초래하는 노력은 종국에 하나님의 교훈으로 귀결된다는 점을 암시합니다. 인간이 무엇을 할 수 있는가의 한계를 상기시키는 교훈이 담겨 있습니다.
바벨탑 이야기는 오늘날 언어의 다양성과 민족 분포의 기원에 대한 성경적 설명을 제공합니다. 더불어, 인간의 한계와 하나님의 무한한 주권 사이의 관계를 성찰하게 합니다. 우리는 이러한 사건을 통해 인간의 교만이 어떻게 하나님의 지혜로운 계획에 반하여 결국 실패로 귀결되는지를 배우고, 창조주에 대한 겸손과 순종의 중요성을 깨닫게 됩니다.