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성경-개역개정

베드로전서 소개

그린시드 2023. 6. 8. 12:11

신약 성서 중 하나로 예수 그리스도의 제자 중 한 사람이었던 베드로가 쓴 글로, 새로운 세상 창조로부터 예수 그리스도의 전갈이 마지막 날까지 가르쳐 줘야 할 모든 것들을 담고 있습니다.

이 성서는 총 5장으로 이루어져 있으며, 예수 그리스도를 중심으로하는 신약의 본질과 구원을 말하며, 그리스도인으로서 어떻게 살아가야 하는지에 대한 지침을 담고 있습니다. 특히, 베드로전서에서는 신약의 교리를 묘사하며, 그리스도인으로서 살아가는법과 교리적 원리를 다루고 있습니다. 또한, 이 성서에는 그리스도인으로서 어려움과 시련을 이겨는 방법과, 하나님의 은혜와 사랑을 입증하는 일상적인 행동에 대한 가르침도 포함되어 있습니다. 이러한 이유로, 베드로전서는 그리스도교인들에게 매우 중요한 성서 중 하나. 이 성서를 통해 그리스도인들은 하나님의 사랑과 은혜를 이해하고, 힘든 시련 속에서도 강한 믿음과 희망을 가져갈 수 있습니다.

 

베드로전서 소개
베드로전서 소개

 

베드로전서 바로가기 목록

장 수 바로가기 내 용
1장 베드로전서 1장 바로가기 》 인사, 모든 행실에 거룩한 자가 되라, NIV, 해설
2장 베드로전서 2장 바로가기 》 산 돌과 하나님의 백성, 그리스도의 고난, NIV, 해설
3장 베드로전서 3장 바로가기 》 아내와 남편, 선을 위한 고난, NIV, 해설
4장 베드로전서 4장 바로가기 》 하나님의 은혜를 맡은 선한 청지기, NIV, 해설
5장 베드로전서 5장 바로가기 》 하나님의 양 무리를 치라, NIV, 해설

베드로전서 소개

베드로전서의 저자인 베드로 사도는 자신이 ‘바벨론’에서 이 서신을 쓰고 있다고 말합니다(5:13). 요한계시록에도 등장하고 그 당시 폐허였던 느브갓네살 제국의 이전 수도인 바벨론을 말하는 것은 아닐 텐데, 그렇다면 과연 어디를 의미하는 것일까 생각하게 합니다. 신약의 다른 곳에서 골로새서와 빌레몬서에서 마가가 로마에 있었다는 힌트를 얻을 수 있는데(골 4:10; 몬 24), 베드로가 마가와 함께 있었다고 말하므로 당시 기독교인들에게 바벨론은 로마를 가리키는 암호 같은 이름이었다고 유추하는 것이 가장 타당합니다. 또한 종말론적으로도 바벨론은 믿는 자들을 탄압하는 상징적 의미를 지녔을 것입니다.

서신의 수신자들은 현대로 말하자면 터키에 속한 타우루스 산 북쪽 다섯 지역에 흩어져 있는 교회들입니다(1절). ‘흩어진’이라는 헬라어 단어에서 ‘디아스포라’라는 말이 나왔으며 당시에는 예루살렘밖에 사는 유대인들을 디아스포라라고 불렀습니다. 그러나 이 단어는 베드로 서신에서 ‘천국을 떠나 사는 모든 믿는 자들’을 은유적으로 일컫는 말로 사용되기도 합니다. 서신의 내용에 따르면 이들은 박해를 받고 있었으며, 네로 황제 때(주후 54-68)로 보는 것이 가장 타당합니다. 단지 바울의 순교를 언급하지 않은 것으로 보아 네로 박해 바로 전인 주후 64-65년 전에 쓰였다고 볼 수 있습니다. 당시 이들은 하나님의 존재를 알지 못하고 무시 당하는 문화 속에서 살고 있었습니다. 그 속에서 어려움과 박해를 당하면서도 ‘하나님을 믿으며 산다는 것이 어떤 것인지를 보여주며 그렇게 살아가도록’ 돕기 위해 서신을 쓴 것입니다. 사도베드로의 따뜻한 격려와 실질적인 가르침은 세속적인 문화적 갈등 속에서 살고 있는 현대의 모든 믿는 자들에게도 깊은 통찰력을 줍니다. 베드로전서는 적대적인 이방 땅에 파송된 그리스도의 대사들에게 쓰여진 안내서라고 이해하면 좋습니다.

베드로 사도는 올바른 모습으로 그리스도인의 삶을 살기 위해서 앞으로 다가올 영원한 영광에 대한 관점으로 현재 당하는 고난을 생각해 보라고 권면합니다. 영원에 비한다면 이 세상의 고난은 ‘잠깐’이라는 것입니다(1:6; 5:10). 그러기에 고난과 핍박을 받을지라도 주도적인(proactive) 믿음 생활을 하는 것이 중요합니다.

베드로 사도는 단순히 관점을 변화시켜 기독교인의 삶에 대한 오해와 편견을 극복하라고 권면하지 않습니다. 그보다 우리의 신앙이 예수님께서 우리를 위해 고난 당하셨기에 우리도 그의 고난을 생각하며 이겨나가야 한다는 핵심적인 진리에 근거해야 한다고 제시합니다. 하나님을 위해 살면서 당하게 되는 고통은 예수 그리스도의 고난에 참여하는 것이며, 다가오는 영원한 영광에 비하면 그 기간은 ‘잠깐’이라고 가르칩니다.

사도베드로는 구약 속 하나님의 백성들과 현재 교인들과의 유사성을 부각시킵니다. 이스라엘과 같이 교회도 하나님의 새로운 백성으로 거룩이 요구된다고 주장합니다. 교회가 핍박과 고난을 받는 것은 악한 세상에서 거룩하게 살고자 하기 때문이라는 것입니다. 다르게 표현하자면 고난은 신앙 생활을 해나가는 여정의 일부라는 것입니다.

베드로전서의 수신자들이 경험했던 삶은 구약과 신약을 성경으로 여기며 살아가는 현재 기독교인들의 상황과 유사하다고 할 수 있습니다. 하나님의 백성은 의를 위해 고난을 받아야 한다는 전제가 있기 때문입니다. 그뿐 아니라 이집트에 살았던 요셉이나 바벨론에 살았던 다니엘처럼, 성경은 하나님의 백성이 이 세상에서는 나그네라는 사실을 다시금 분명히 합니다. 그런 의미에서 서신의 수신자들을 ‘거류민(aliens)과 나그네(strangers)같은’(2:11) 사람이라고 칭하는 부분이 더욱 더 우리에게 와 닿습니다.

 

베드로전서 소개베드로전서 소개베드로전서 소개
베드로전서 소개

 

1 Peter Introduction

The Apostle Peter, author of the book Peter, says he is writing this letter in "Babelon" (5:13). [Voiceover] And we're not talking about Babylon, the former capital of the Nebuchadnezzar Empire, which is also in the Book of Revelation at the time, but it makes us wonder where it really means. Elsewhere in the New Testament, you can get hints from Goloshes and Philemones that Maga was in Rome (Gol 4:10; Mon 24), and since Peter says he was with Maga, it is most reasonable to infer that Babylon was a code-like name for Rome to Christians at the time. Also, even apocalyptic, Babylon would have a symbolic meaning to suppress those who believe.

The recipients of the correspondence are churches scattered over five regions north of Mount Taurus, which, in modern times, belong to Turkey (Verse 1). The Hellenic word for "spread" comes from the word "diaspora" and at that time Jews living outside Jerusalem were called diaspora. But it's also used in the Peter's letter as a metaphor for "all those who believe in heaven." According to the letter, they were being persecuted, and it is most reasonable to view them as during the reign of Emperor Nero (54-68 AD). Just because it does not mention Paul's martyrdom, it can be said that it was written 64 to 65 years after the week, just before the persecution of Nero. At that time, they were living in a culture that was ignored without knowing the existence of God. While facing difficulties and persecution in it, he wrote a letter to help him "to live like that, showing what it is like to live believing in God." The warm encouragement and practical teachings of the Apostle Peter also give deep insight to all modern believers living in secular cultural conflicts. It's good to understand that the Book of Peter is a guide to Christ's ambassadors sent to hostile Gentiles.

In order to live the life of the Christians in the right way, the Apostle Peter recommends that you think about the hardships you are currently facing from the perspective of eternal glory to come. When compared to eternity, the hardship of this world is 'wait' (1:6; 5:10). Therefore, it is important to live a proactive faith life even if you are suffering and persecution.

The Apostle Peter does not recommend that you simply change your perspective to overcome misunderstandings and prejudices about Christian life. Rather, it suggests that our faith should be based on the core truth that Jesus suffered for us and that we should also overcome his hardships. The pain you suffer while living for God is participating in the suffering of Jesus Christ, and the period is taught to be "for a while" compared to the upcoming eternal glory.

The Apostle Peter highlights the similarity between God's people and the current believers in the Old Testament. Like Israel, the church argues that holiness is required as God's new people. The reason why the church is persecuted and suffering is because it wants to live holy in an evil world. In other words, hardship is part of the journey of faith.

The life experienced by the recipients of the Book of Peter is similar to the current situation of Christians who live by considering the Old and New Testament as the Bible. This is because there is a premise that God's people must suffer for righteousness. Not only that, but like Joseph who lived in Egypt and Daniel who lived in Babylon, the Bible again makes it clear that God's people are travelers in this world. In that sense, what we call the recipients of the letter "alien" and "strangers" (2:11) is all the more relevant to us.

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